jump to navigation

Είναι το “Small is Beautiful” στο Facebook, beautiful; 18/06/2010

Posted by Nick Papadodimas in Uncategorized.
Tags:
trackback

Είναι το “Small is Beautiful” στο Facebook, beautiful;

Τείνουν οι χρήστες του Facebook να ..παραπληροφορούν;

  • Δηλαδή παρέχουν ψευδείς ημερομηνίες γέννησης, ανύπαρκτα προσωπικά συμβάντα;
  • Ζουν σε μία εικονική  πραγματικότητα;
  • Οι λέξεις εκφράζουν αληθινά συναισθήματα;
  • Οι φωτογραφίες απεικονίζουν την πραγματικότητα;
  • Εξιδανικεύουν καταστάσεις;
  • Τελικά λένε την αλήθεια;

Φανταστείτε μια μικρή γειτονιά, σε μια μικρού μεγέθους κωμόπολη μακριά από κάθε είδους ‘παρενόχληση‘ δηλ. συγκροτήματα κινηματογράφων, μεγάλα στάδια, αλυσίδες γρήγορης εστίασης, πολυσύχναστους δρόμους, τεράστια υπερμεγέθη πολυκαταστήματα κτλ.

Στα σπίτια, τα βραδάκια (μέσα το χειμώνα, έξω στο πεζοδρόμιο ή στο παρκάκι το καλοκαίρι) μαζεύονται μικρές ομάδες παιδιών για να παίξουν, να πουν αστεία, να φλερτάρουν, να μαλώσουν κτλ. Στις λιγοστές. μικρές τοπικές καφετέριες (καφενεία, pub, bar κτλ.) συγκεντρώνονται ανάλογες μικρές ομάδες, μεγαλύτερων σε ηλικία ατόμων, για να  ανταλλάξουν απόψεις, γνώμες, κοινωνικά κουτσομπολιά κτλ. Και στις δύο περιπτώσεις οι ομάδες αυτές έχουν ένα κοινό στόχο, δύο λέξεις που κυριαρχούν στο διαδίκτυο, στις εφημερίδες, στα περιοδικά και σχεδόν παντού: κοινωνική δικτύωση δηλαδή επικοινωνία.

Βέβαια στους ανθρώπους των ομάδων που περιέγραψα πιο πάνω η φράση ‘κοινωνική δικτύωση’ δεν θα υπήρχε,ίσως, στις σκέψεις, ούτε στα λόγια τους. Όμως θα υπήρχε στο υποσυνείδητο – αυτό επεδίωκαν, έστω κι αν δεν το καταλάβαιναν πλήρως (και δεν θα τους ενδιέφερε, ιδιαίτερα, άλλωστε). Ή μήπως φαντάζεστε ότι θα ‘έκτιζαν’ μια ισχυρότατη οικονομικά αυτοκρατορία (social networking εταιρίες) για να επικοινωνήσουν μεταξύ τους, σε στιγμές προσωπικο/κοινωνικής χαλαρότητας;

Υπάρχει ένα ερώτημα εδώ:

Αυτοί οι άνθρωποι θα παραπληροφορούσαν τους συμπολίτες τους σχετικά με τα προσωπικά τους δεδομένα;

Πιθανή απάντηση:

Ναι, αλλά όχι σε μεγάλη έκταση.

Τι θα τους εμπόδιζε να δώσουν ‘παραποιημένα’ στοιχεία;

Έχω την εντύπωση ότι η εντοπιότητα παίζει ένα μεγάλο ρόλο. Άτομα που γεννήθηκαν και μεγάλωσαν σε κλειστές κοινωνίες, πήγαν σχολείο μαζί, δημιούργησαν οικογένειες και ασχολήθηκαν επαγγελματικά σε τοπικό επίπεδο γνωρίζονται μεταξύ τους τόσο καλά που θα απέφευγαν να παραπληροφορήσουν τους φίλους και γνωστούς. Το μοντέλο αυτό το συναντάμε στο Facebook όπου κάποιος προσκαλεί φίλους (που γνωρίζει καλά, συνήθως) για να επικοινωνεί μαζί τους. Είναι μια μικρή γειτονιά, μια μικρή κοινότητα όπου όλοι νιώθουν μεγάλη οικειότητα και εμπιστοσύνη στην ομάδα. Εδώ η παραπληροφόρηση είναι μάλλον ανύπαρκτη.

Όμως τα πράγματα αλλάζουν όταν η ομάδα σχηματίζεται σε μεγαλύτερες κλίμακες ακόμα και σε παγκόσμιο επίπεδο.

Κάποιος, εδώ, θα ρωτούσε:  γιατί οι άνθρωποι έχουν την ανάγκη να επικοινωνήσουν διαδικτυακά παρά το γεγονός ότι διατηρούν (κυρίως οι νέοι) την ‘κλειστού τύπου’ ομάδα τους;

Η απάντηση είναι εξ ίσου απλή – γιατί το διαδίκτυο είναι το εργαλείο/μέσο που έχουν σήμερα στα χέρια τους.

Εδώ οι ειδικοί θα μας αναλύσουν διεξοδικά ότι οι άνθρωποι (όχι, όμως, όλοι οι άνθρωποι – κι αυτό είναι χρήσιμο στοιχείο για την ανάλυσή μας!) είχαν και έχουν πάντα την ανάγκη να επικοινωνήσουν με όποιο τρόπο διαθέτουν (άσχετα αν το μέσο αυτό μας συνδέει αυτόματα με ολόκληρη την υδρόγειο ή στην περίπτωση των ανθρώπων των σπηλαίων χρειαστήκαμε χιλιάδες χρόνια για να ‘διαβάσουμε’ τα μηνύματά τους):

-είτε μέσω προφορικού λόγου

-είτε μέσω συμβόλων

-είτε μέσω αναπαραστάσεων σε σπήλαια

-είτε μέσω αναπαραστάσεων σε βράχους

-είτε μέσω εικονογραμμάτων

-είτε μέσω ιδεογραμμάτων

-είτε μέσω γραφής

-είτε μέσω ποικίλων αλφάβητων

-είτε μέσω (τελικά) τηλεπικοινωνιών

Μικρή σημείωση:

Στην εισαγωγή μου έδωσα έμφαση στην τάση που έχουν οι συμμετέχοντες να παραπληροφορούν – από έρευνες (υπάρχουν πολλές στο διαδίκτυο) μαθαίνουμε ότι οι νέοι δεν κρύβουν πολλά ή καθόλου στοιχεία. Οι μεγαλύτεροι όμως έχουν τάσεις απόκρυψης στοιχείων και ιδιαίτερα εκείνοι που έχουν λόγους να το κάνουν αυτό!

Και τώρα μια δεύτερη σημείωση σχετικά με αυτό που ανέφερα πιο πριν: ότι, δηλαδή, δε συμμετέχουν όλοι οι άνθρωποι στη κοινωνική δικτύωση. Ο στόχος των μηχανικών/ιδιοκτητών κοινωνικών προγραμμάτων εμπεριέχει φυσικά και μεγιστοποίηση κερδών άρα θα κάνουν ό,τι μπορούν για να προσελκύσουν και εκείνα τα άτομα που δεν δια-δικτυώνονται κοινωνικά! 

Τελειώνοντας εδώ θέλω να πω στους νεότερους αναγνώστες μου ότι ή παραπληροφόρηση (ή η παροχή ψευδών στοιχείων) σχετίζεται με την αύξηση των φίλων μας στην ‘ομάδα της γειτονιάς’ μας δηλαδή στους φίλους που έχουμε προσκαλέσει πχ. στο Facebook για να ανταλλάσουμε τα νέα μας, τις φωτογραφίες ή τα αγαπημένα μουσικά ‘κομμάτια’ μας. 

Και καταλήγω:

Όσο μικρότερη είναι η φιλική ομάδα που έχουμε δημιουργήσει στα διάφορα προγράμματα κοινωνικής δικτύωσης (Facebook, Bebo, Twitter, MySpace κτλ.) τόσο το καλύτερο.

Μην ξεχνάτε: Small is Beautiful !

Advertisements

Comments»

No comments yet — be the first.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: